Niet alleen in Nederland worden vraagtekens gezet bij shirtsponsoring door online gokbedrijven.
Sportsponsoring en gokken gaan al jaren hand in hand, maar dit lijkt te veranderen. In Nederland is hier al veel over te doen de laatste tijd. Maar ook in Engeland bestaat de kans dat dit spoedig iets uit het verleden zal zijn. Er wordt door de Britse overheid gewerkt aan een wetsvoorstel waarin shirtsponsoring door gokbedrijven verboden zal worden. De hele Engelse kansspelwetgeving wordt herzien op dit moment om ervoor te zorgen dat de wet nog aansluit op de grote opkomst van online gokken. Wanneer de wet wordt aangepast en shirtsponsoring door gokbedrijven wordt verboden zal er veel veranderen in de voetbalwereld.
Bekende sponsoren voor verschillende clubs
In de Britse eredivisie zijn op dit moment alleen al 9 clubs die shirts dragen waarop online gokbedrijven genoemd worden. Dat is bijna de helft van de hele competitie. De shirts van clubs Brentford, Burnley, Crystal Palace, Leeds United, Newcastle United, Southampton, Watford, West Ham United en Wolverhampton worden gesponsord door verschillende online gokbedrijven. Niet alle sponsoren zijn per se met hun casino’s online in Engeland actief. Sommige sponsoren kiezen er toch voor om shirts te sponsoren in de Premier League omdat deze competitie wereldwijd populair is en er wereldwijd op gegokt wordt.
Shirtsponsoring door online gokbedrijven – Niet alleen de Premier League
Vanuit diverse hoeken wordt zelfs gesproken over het verbieden van reclames in meerdere competities en niet alleen op het hoogste niveau. Wanneer dit doorgezet wordt zal verstrekkende gevolgen hebben voor de Britse voetbelwereld. Sponsoring van clubs wordt namelijk in meerdere competities gedaan. Naast de Premier League dus ook in de League One, League Two en de Championship. De English Football League (de EFL) waarschuwde een paar jaar geleden al dat de competities hierdoor vele miljoenen mis zou lopen. De EFL wordt zelf al sinds 2013 gesponsord door Sky Bet. Daarnaast zijn er 72 clubs in de betaalde Britse voetbalsport die gezamenlijk €46,85 miljoen per jaar aan sponsoring binnenhalen van online gokbedrijven met gokkasten, blackjack, roulette en andere niet-sportgerelateerde.
Actiegroep The Big Step
Het voorstel om het verbod mogelijk te maken is erg enthousiast ontvangen. Er bestaan veel tegenstanders voor reclames door gokbedrijven. Zoals de actiegroep The Big Step. Deze actiegroep strijdt voor het verbieden van gokreclames in de voetbalwereld. The Big Step is opgericht door James Grimes. Die jarenlang zelf heeft geleden aan een gokverslaving. Volgens Grimes hebben de reclames in de sportwereld een belangrijke rol gespeeld in zijn gokverslaving. Door het oprichten van The Big Step hoopt Grimes mensen te kunnen behoeden van het ontwikkelen van een verslaving.
Het wetsvoorstel dat nu behandeld wordt is volgens James Grimes nog niet duidelijk genoeg. In een interview zei hij hierover: “Dit is een goede zaak. Maar het zou zeer incoherent zijn om gokken van shirts te schrappen en tegelijkertijd reclame op het veld. Competitiesponsoring en clubpartnerschappen toe te staan.” Mocht het zo zijn dat het wetsvoorstel wordt aangenomen door de Britse regering. Dan zal dit op z’n vroegst pas worden ingevoerd in het seizoen 2023/ 2024. De voetballerij heeft dus nog voldoende tijd om zich voor te bereiden op eventuele wijzigingen in de sponsoring.
De actiegroep The Big Step heeft steun gevonden in meerdere hoeken. Zo zijn er ook voetbalclubs die de campagne van The Big Step steunen. Begin dit jaar kwam er een open brief naar buiten aan de Britse overheid waarin ongeveer twintig Engelse voetbalclubs hun steun betuigen aan The Big Step en het aanpassen van de wetgeving in Groot-Brittannië. Onder de twintig clubs zitten ook drie voetbalclubs die onder de English Football League vallen.
Shirtsponsoring door online gokbedrijven – Nederlandse sponsoring
Sinds de Wet op Kansspelen op Afstand actief is geworden in oktober 2021 zijn er reclames op radio. En televisie en het straatbeeld voor online gokken. Inmiddels zijn we ruim een half jaar verder en er is op meerdere manieren al duidelijk geworden dat de hoeveelheid gokreclames sinds de legalisering van risicovolle kansspelen de pan uit rijst. In een recent debat van de Tweede Kamer werd daarom Minister Franc Weerwind gevraagd een verbod op gokreclames te maken. Dit verbod zal enkel de gokreclames treffen, er werd niets gezegd over de sponsoring die goksites doen.
Kassa
Het consumentenprogramma Kassa stelt dat het opvallend is dat promotie door sponsoring, bijvoorbeeld op voetbalshirts, is uitgesloten van de strengere aanpak. De redactie van Kassa onderzocht de Nederlandse Eredivisie op sportmarketing en moest constateren dat van de 20 profvoetbalclubs slechts 3 niet gesponsord worden door een online gokbedrijf. Het overgrote deel van de clubs heeft de naam van een online gokbedrijf op hun shirts staan. Deze sponsordeals leveren de voetbalclubs veel geld op, maar de gokbedrijven winnen hier meer naamsbekendheid mee en hopen hiermee meer potentiële klanten te kunnen bereiken.
In de aflevering van Kassa komen diverse experts aan het woord die uiteenzetten wat het effect is van deze vorm van sportmarketing. Zo legt Floor van Bakkum, manager Preventie bij Jellinek, uit dat gokbedrijven door sportsponsoring hun merk willen normaliseren. Zeker omdat sportwedstrijden ook bekeken worden door minderjarigen en jongvolwassenen kan afgevraagd worden of deze uitingen ook gelimiteerd dienen te worden wanneer de wet wordt aangepast.