Het BNN-Vara programma Kassa heeft eind april aandacht besteed aan de sponsoring van Eredivsieclubs door goksites. Men stelt dat voetbalfans hierdoor verleid worden tot online gokken. In het programma werd zelfs een ludieke video getoond van ‘Koning NONO’ als tegenhanger van de ‘Koning TOTO’-campagne.
Beperkingen voor gokreclames, maar niet voor sponsoring
Sinds de Wet op Kansspelen op Afstand actief is geworden in oktober 2021 zijn er reclames op radio. Televisie en het straatbeeld voor online gokken. Inmiddels zijn we ruim een half jaar verder en er is op meerdere manieren al duidelijk geworden dat de hoeveelheid gokreclames sinds de legalisering van risicovolle kansspelen de pan uit rijst. In een recent debat van de Tweede Kamer werd daarom Minister Franc Weerwind gevraagd een verbod op gokreclames te maken. Dit verbod zal enkel de gokreclames treffen. Er werd niets gezegd over de sponsoring die goksites doen.
Het consumentenprogramma Kassa stelt dat het opvallend is dat promotie door sponsoring. Bijvoorbeeld op voetbalshirts. Is uitgesloten van de strengere aanpak. De redactie van Kassa onderzocht de Nederlandse Eredivisie op sportmarketing en moest constateren dat van de 20 profvoetbalclubs slechts 3 niet gesponsord worden door een online gokbedrijf. Het overgrote deel van de clubs heeft de naam van een online gokbedrijf op hun shirts staan. Deze sponsordeals leveren de voetbalclubs veel geld op. Maar de gokbedrijven winnen hier meer naamsbekendheid mee en hopen hiermee meer potentiële klanten te kunnen bereiken.
In de aflevering van Kassa komen diverse experts aan het woord die uiteenzetten wat het effect is van deze vorm van sportmarketing. Zo legt Floor van Bakkum. Manager Preventie bij Jellinek. Uit dat gokbedrijven door sportsponsoring hun merk willen normaliseren. Zeker omdat sportwedstrijden ook bekeken worden door minderjarigen en jongvolwassenen kan afgevraagd worden of deze uitingen ook gelimiteerd dienen te worden wanneer de wet wordt aangepast.
KASSA – Niet de eerste keer
Het is niet de eerste keer dat het programma Kassa aandacht besteedt aan gokkasten en goksites. In oktober 2021 werd namelijk ook al aandacht besteed de gevolgen van gokreclames. Met name de ‘Koning TOTO’ campagne van de Nederlandse Loterij werd onder de loep genomen. Door deze succesvolle campagne werd het stoffige imago van TOTO ineens modern en trending. In de reclames van deze campagnes wordt veelvuldig gebruik gemaakt van diverse BN-ers. Zoals Andy van der Meijde. En Wesley Sneijder en Hans Klok.
Niet alleen het programma Kassa heeft zijn zorgen uitgesproken over het effect van reclames van goksites. Arjen Lubach heeft in zijn televisieprogramma’s ook al diverse keren aandacht besteed aan onder andere de reclame-uitingen van goksites. In maart werd er in zijn show ‘De Avondshow met Arjen Lubach’ nog aangedragen dat de reclames van TOTO mensen aanzet om te gaan gokken. En dat terwijl TOTO een staatsbedrijf is!
KASSA – Wetswijziging in de maak
Minister Franc Weerwind. Van het ministerie van Rechtsbescherming. Heeft in maart nog bekendgemaakt te werken aan een wetsvoorstel om ongerichte gokreclames te verbieden. Ongerichte reclames zijn reclames die je tegenkomt zonder dat je actief naar het onderwerp zoekt. Bijvoorbeeld reclames die je hoort op de radio of op televisie ziet. Minister Weerwind wil dit soort reclames zo snel mogelijk gaan verbieden.
De branchevereniging voor legale gokaanbieder VNLOK heeft hier direct op ingespeeld door diverse maatregelen al toe te passen. Zo worden sinds 1 april geen reclames van goksites uitgezonden op de radio en worden billboards en andere reclames in het straatbeeld verwijderd. Op televisie worden de reclames enkel nog maar na 10 uur ‘s avonds uitgezonden.
De wetswijziging zal daarnaast een duidelijke omschrijving bevatten van welke personen te zien mogen zijn in de reclames van gokbedrijven. In een recent debat van de Tweede Kamer werd al duidelijk dat men zich ergert aan de reclames met oud-voetballers als Wesley Sneijder en Andy van der Meijde. Deze hebben een te groot bereik bij minderjarig publiek. Een doelgroep die helemaal nog niet in aanraking moet komen met de risico’s van gokken.
KASSA
Volgens de huidige wetgeving mag er in reclames van kansspelen geen gebruik gemaakt worden van beroepssporters. Rolmodellen die een groot bereik hebben onder minderjarigen/ jongvolwassenen of rolmodellen die jonger zijn dan 25 jaar. En ondanks dat er niet geadverteerd wordt met actieve sporters. Zijn de BN-ers in de reclames toch erg populair bij een jong publiek. Minister Franc Weerwind is daarom bezig om de definitie van ‘rolmodel’ zo duidelijk mogelijk vast te stellen en vast te leggen in de nieuwe wet om dit soort ‘grijze gebieden’ te voorkomen.
Op 25 april. Dezelfde dag als de uitzending van Kassa. Start de Kansspelautoriteit een onderzoek naar reclame (en bonusaanbiedingen) die door online kansspelaanbieders mogelijk verstuurd worden naar minderjarigen en jongvolwassenen. Het is namelijk verboden om reclames van risicovolle kansspelen te richten op spelers jonger dan 24 jaar. Jongeren worden volgens de wet beschouwd als extra kwetsbaar en worden door de wet beschermd tegen zaken als gokken.