Gokken trend: Is gokken het nieuwe roken?

Gokken en de daarbij horende reclames zijn steeds meer in opspraak. Kunnen we stellen dat gokken gezien kan worden als het nieuwe roken? Lees mer – Gokken trend.

Op 1 oktober 2021 is de Wet Kansspelen op Afstand ingegaan. Sindsdien worden we in het dagelijks leven meer en meer geconfronteerd met gokken en reclames van gokbedrijven. Zo worden ook meer en meer voetbalclubs gesponsord door gokbedrijven, deze trend leidt tot discussie en onvrede. Er is veel controverse over deze trend; is gokken het nieuwe roken?

 #AD Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+, loketkansspel.nl 
BetCity Casino - Gokken trend

Gokken trend – Sinds de legalisering

Er is veel veranderd sinds 1 oktober. Doordat online gokken legaal is geworden zien we een drastische veranderingen in het dagelijks leven van Nederlanders. Zo is het straatbeeld veranderd door de opkomst van reclames van de online casino’s en zijn op radio, televisie en internet de reclames te zien van de vele gokbedrijven. Zelfs in de sport is de verandering doorgesijpeld, want de laatste maanden hebben meer en meer voetbalclubs de namen van gokbedrijven op hun shirts staan. Zo werd in de afgelopen maand alleen al werd bekend dat Unibet, die begin juni pas zijn vergunning toegewezen kreeg, met 3 voetbalclubs een samenwerking is aangegaan. De gehele Eredivisie zelf wordt zelfs gesponsord door Holland Casino.

De afgelopen maanden is gokken veel in opspraak. In de Tweede Kamer is zelfs een debat gehouden over de hoeveelheid gokreclames en de BN-ers die te zien zijn in deze reclames. Sinds dat debat is minister Franc Weerwind aan het werk een wetswijziging door te voeren betreffende de reclames die gokbedrijven mogen maken. Sinds 30 juni mogen daarom rolmodellen niet meer gebruikt worden in hun reclames. Dit zijn bijvoorbeeld bekende personen die een groot bereik hebben onder kinderen of jongvolwassenen. Deze kwetsbare doelgroepen moeten zoveel mogelijk beschermd worden tegen de negatieve effecten van gokken en behoed worden voor het ontwikkelen van een gokverslaving. Daarom is het niet gek dat gokken gezien wordt als het nieuwe roken en we goed moeten nadenken over de effecten die gokken heeft op de samenleving.

Gokken trend – Sponsoring van voetbalclubs

Eind april is in het programma Kassa van BNN-Vara aandacht besteed aan de sponsoring van Eredivisieclubs door online casino’s. Men stelt dat voetbalfans hierdoor verleid worden tot online gokken. In die aflevering werd zelfs een ludieke video getoond van ‘Koning NONO’ als tegenhanger van de ‘Koning TOTO’-campagne.

Het consumentenprogramma Kassa stelt dat het opvallend is dat promotie door sponsoring, bijvoorbeeld op voetbalshirts, is uitgesloten van de strengere aanpak. De redactie van Kassa onderzocht de Nederlandse Eredivisie op sportmarketing voor de uitzending en moest constateren dat van de 20 profvoetbalclubs slechts 3 niet gesponsord worden door een online gokbedrijf. Het overgrote deel van de clubs heeft de naam van een online gokbedrijf op hun shirts staan. Deze sponsordeals leveren de voetbalclubs veel geld op, maar de gokbedrijven winnen hier meer naamsbekendheid mee en hopen hiermee meer potentiële klanten te kunnen bereiken.

In de aflevering van Kassa komen diverse experts aan het woord die uiteenzetten wat het effect is van deze vorm van sportmarketing. Zo legt Floor van Bakkum, manager Preventie bij Jellinek, uit dat gokbedrijven door sportsponsoring hun merk willen normaliseren. Zeker omdat sportwedstrijden ook bekeken worden door minderjarigen en jongvolwassenen kan afgevraagd worden of deze uitingen ook gelimiteerd dienen te worden wanneer de wet wordt aangepast.

Wetswijziging Groot-Brittannië

In het Verenigd Koninkrijk wordt gewerkt aan een wetsvoorstel waarin shirtsponsoring door gokbedrijven verboden zal worden. De hele Engelse kansspelwetgeving wordt herzien op dit moment om ervoor te zorgen dat de wet nog aansluit op de grote opkomst van online gokken. Wanneer de wet wordt aangepast en shirtsponsoring door gokbedrijven wordt verboden zal er veel veranderen in de voetbalwereld.

In de Britse eredivisie zijn op dit moment alleen al 9 clubs die shirts dragen waarop online gokbedrijven genoemd worden, dat is bijna de helft van de hele competitie. De shirts van clubs Brentford, Burnley, Crystal Palace, Leeds United, Newcastle United, Southampton, Watford, West Ham United en Wolverhampton worden gesponsord door verschillende online gokbedrijven. Niet alle sponsoren zijn per se met hun online casino’s in Engeland actief, sommige sponsoren kiezen er toch voor om shirts te sponsoren in de Premier League omdat deze competitie wereldwijd populair is en er wereldwijd op gegokt wordt.

Er wordt zelfs gesproken over het verbieden van reclames in meerdere voetbalcompetities. Als dat wordt doorgezet zal dit verstrekkende gevolgen hebben voor de Britse voetbalwereld. In het betaald voetbal in Groot-Brittannië wordt jaarlijks €46,85 miljoen sponsoring binnengehaald met online casino’s. Volgens James Grimes, oprichter van The Big Step, moet het wetsvoorstel zelfs nog breder getrokken worden. In een interview zei hij hierover: “Dit is een goede zaak, maar het zou zeer incoherent zijn om gokken van shirts te schrappen en tegelijkertijd reclame op het veld, competitiesponsoring en clubpartnerschappen toe te staan.” Mocht het zo zijn dat het wetsvoorstel wordt aangenomen door de Britse regering, dan zal dit op z’n vroegst pas worden ingevoerd in het seizoen 2023/ 2024. De voetballerij heeft dus nog voldoende tijd om zich voor te bereiden op eventuele wijzigingen in de sponsoring.

 #AD Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+, loketkansspel.nl 
Betcity Casino