TV-programma Even tot Hier brengt geniale poster uit

Het NPO-programma Even tot Hier brengt in de vijfde aflevering dit voorjaar gokken en met name gokreclames weer onder de aandacht.

Jeroen Woe en Niels van der Laan hebben in een aflevering van het laatste seizoen Even tot Hier op een ludieke wijze gokreclames een hak gezet. Gokbedrijven gaan volgens de programmamakers te lang door met het maken van reclame voor gokken. De poster die door het programma is uitgebracht kan bijvoorbeeld door scholen gebruikt worden om kinderen en jongvolwassenen te behoeden voor online gokken.

 #AD Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+, loketkansspel.nl 
even tot hier

Even tot Hier – ‘Losers zijn er al genoeg’

De reden dat de programmamakers met deze uitzending en deze poster kwamen heeft te maken met de absurde hoeveelheid reclames voor online gokken. Niet alleen op tv, radio en internet, maar ook in bushokjes en billboards. In maart hebben gokbedrijven met minister Weerwind gesproken en beloofd dat na 1 april er geen reclames meer zouden zijn in het straatbeeld. Deze belofte komen ze echter niet na en nog altijd blijven reclames overal te zien op straat. Gokverslaving is een groeiend probleem, want ondanks dat het aantal gokkers niet veranderd is sinds de legalisering van online casino gokken, is er wel een grote stijging te zien in het aantal gokverslaafden. 

In Even tot Hier werd gesproken met Tim, een man die herstellende is van een gokverslaving, hij vertelde: “De eerste keer dat ik die reclames zag, deed dat echt wat met mij. Vooral het winnen-gevoel, dus de confetti, noem maar op. En dat maakt het echt heel erg gevaarlijk.” Hij geeft voorlichting op middelbare scholen en merkt daar de impact van de reclames op jongeren: “Jongeren kijken echt tegen die rolmodellen op en dan willen ze ook echt graag meedoen, dat vinden ze stoer. Als Wesley Sneijder het kan, Andy van der Meijde het kan, nou dan kan ik het ook. En dat maakt het heel gevaarlijk.”

Er zijn verschillende posters uitgebracht door het programma. Op de posters zijn verschillende slogans te lezen; zoals ‘Losers zijn er al genoeg’ en ‘Gokken: de grootste kans op een kutleven’. De campagne tegen (online) gokken kreeg veel bijval op social media van mensen en organisaties; zoals het LBVSO (Leerlingenbelang Voortgezet Speciaal Onderwijs. Zij plaatsten op Twitter: “Van ons mag deze poster verplicht in elke middelbare school hangen. Kom maar door met die landelijke #antigok reclame!”

Steeds vaker op TV – Even tot Hier

Het is niet de eerste keer dat in een televisieprogramma aandacht wordt besteed aan gokken en goksites. In oktober 2021 werd in het programma Kassa namelijk ook al aandacht besteed aan de gevolgen van gokreclames. Met name de ‘Koning TOTO’ campagne van de Nederlandse Loterij werd onder de loep genomen. Door deze succesvolle campagne werd het stoffige imago van TOTO ineens modern en trending. 

Arjen Lubach heeft in zijn televisieprogramma’s ook al diverse keren aandacht besteed aan onder andere de reclame-uitingen van goksites. In maart werd er in zijn show ‘De Avondshow met Arjen Lubach’ nog aangedragen dat de reclames van TOTO mensen aanzet om te gaan gokken, en dat terwijl TOTO een staatsbedrijf is!

Verbod op ongerichte gokreclames

Momenteel wordt er gewerkt aan een wettelijk verbod op ongerichte gokreclames. Minister Franc Weerwind, van het ministerie van Rechtsbescherming, heeft dat eind april bekend gemaakt. Ongerichte reclames zijn reclames die je tegenkomt zonder dat je actief naar het onderwerp zoekt. Bijvoorbeeld reclames die je hoort op de radio of op televisie ziet. Minister Weerwind wil dit soort reclames zo snel mogelijk gaan verbieden. Het aannemen van een nieuwe wetswijziging duurt normaal gesproken anderhalf tot twee jaar, echter minister Weerwind hoopt deze wetswijziging in één jaar al door te voeren.

Dit is niet de enige hervorming die door de minister wordt doorgevoerd; vanaf juni is het gebruik van rolmodellen verboden in reclames voor kansspelen. De Tweede Kamer had in een debat eerder dit jaar aangegeven zich te irriteren aan BN-ers en oud-sporters in deze reclames. Volgens de Kamer hebben deze namelijk een te groot bereik onder het jonge publiek. Vanaf 30 juni is het verbod klaar en mogen rolmodellen niet meer gebruikt worden in reclames voor gokbedrijven.

De Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen is een onderdeel van de Wet Koa. Hierin worden alle zaken besproken omtrent gokreclames van kansspelen. In artikel 4, het verbod op reclame door beroepssporters en andere rolmodellen stonden regels die volgens de Tweede Kamer niet voldoende nagevolgd werden. Zo staat er dat gokbedrijven bij hun reclames “geen gebruik mogen maken van individuele beroepssporters, een team bestaande uit beroepssporters en andere rolmodellen, voor zover die rolmodellen: jonger dan 25 jaar zijn of een substantieel bereik hebben onder minderjarigen of jongvolwassenen.”

Definitie van rolmodellen

Door de NOS is na de bekendmaking van zijn brief aan minister Weerwind gevraagd wat de definitie is van een rolmodel. Hier moest de minister zich nog over buigen om de definitie zo helder mogelijk te krijgen. Want om de nieuwe wet te laten slagen moet de overheid de wet en de normen zo duidelijk mogelijk formuleren. Wanneer er sprake is van een grijs gebied lopen we her risico dat de regels weer net zo opgerekt zullen worden als nu gebeurt.

 #AD Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+, loketkansspel.nl 
Even tot Hier